Stöd Ukraina

Gunlaugs blogg

Måndag 22 Januari 2018 - Valbo

Min topp-5. Florida USA

1. Har du inte varit i Florida, ska du absolut åka dit. Själv flög jag först till Fort Lauderdale, där det finns hotell, strand och hav, men också en fin strandpromenad. Där kan du strosa på kvällarna, och välja bland ett stort utbud av mat och dryck. Vi var där i oktober, då var det fantastiskt varmt och skönt, med blommande träd och gröna träd överallt. Vid stranden ser du den vilda Atlanten, med skummande vågor och kanske en och annan haj.
2. Maten! Du behöver inte äta hamburgare varje dag, utan i stället rekommenderar jag sallad eller någon annan rätt med skaldjur, du kommer att få se räkor i en storlek du aldrig sett förr, och humrar kan du också äta till en inte alltför dyr peng. Mexikansk mat, t. ex. tacos, med guacamole och chili, är också vanligt, och mycket gott i värmen. I USA har de väldigt stora portioner, så du kan ofta bli mätt på en förrätt, så det blir inte dyrt att äta.

3. Åk sedan ner till Key West, som ligger längst ner i södra Florida. Du åker över Everglades alligatorträsk, längs flera broar som binder samman en lång rad av öar. I Key West får man en känsla av Karibien, en avslappnad och mysig stämning, med gatumusiker och konstnärer. Du kan se också se en berömd solnedgången här. Key West är som en djungel av vildvuxna träd och prunkande rabatter, och du får en "laid back" känsla där.

4. Storleken. I Florida/USA är allting stort! Gator, parker, vattendrag.. allt är stort och hur mycket folk det än är, känns det aldrig trångt.Om du vill handla kan du gå in på närmaste "mall", stor den också. Sådana brukar finnas i varje shoppingcenter, där du också kan hitta mataffärer eller bokhandlar, ! Vill du handla billigt är det inga problem, för det finns ofta diverse outlets också, och såväl jeans som smink är billigt i Florida.

5. Clearwater Beach, västra Florida.
Här har du en badplats, med snövit sand och den blågröna Mexikanska golfen, där du kan bada i ett varmt, skönt hav. Du kan strosa på stranden, bredvid såväl måsar som pelikaner, se delfiner dyka i solnedgången, och ta en drink på hotellterassen. Vill du hellre bada i en pool så finns det ett stort utbud av sådana på olika hotell. En intressant sak med poolerna i Florida är att de har saltvatten, inte klor. Det gör vattnet skönt och mjukt att bada i. Om du vill snorkla eller hyra en båt går det också bra.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Min topp-5. Florida USA
6 år sedan
Mina fem toppresmål.
6 år sedan