Tatuering

7 juli 2018 15:29
Visningar: 2307
Hej, jag har bokat en Japanresa sommaren 2019.
Vi ska till ett kapselhotell och till ett stort badhus med heta källor i Odaiba, på dessa ställen är det förbud mot tatueringar.

Förra hösten (2017) påbörjade jag laserbehandling för att bleka bort min tatuering, den är 15*7cm och sitter på bröstet. Det är nu bara ett år kvar tills vi ska iväg och jag börjar bli nervös för att tatueringen inte ska hinna blekna bort helt. Man kan bara göra en behandling var 3:e månad.

Någon som vet hur hårda de är? Kan man har en överdel som är som ett linne och döljer den eller finns det krav på vilka badkläder man har på sig? Funderar på om man kan använda vattenfast smink och dölja den, vet dock inte hur upprörda de skulle bli om de såg det? Jag har också hört att man skrubbar kroppen innan man gå ner i badet och då blir lösningen med smink svår.

Hoppas det finns någon här som sitter på information :)
7 juli 2018 22:29 (redigerad)
Nu har jag läst på lite och man får inte ha några badkläder på sig utan man är helt naken där man badar (en manlig och en kvinnlig del). Nu är min enda förhoppning att alla konturer som är svarta är borta på tatueringen och att det i värsta fall bara skiftar lite grönt under huden (det kan ju antas vara ett blåmärke). Annars får jag hitta ett annat boende till mig och hitta på något annat när de andra relaxar i onsen. Vore otroligt tråkigt att missa dessa upplevelser, speciellt med tanke på att jag har lagt ner ca 25000 kr på att ta bort tatueringen inför denna resa.

Håll tummarna åt mig är ni snälla och kom gärna med tips om ni har några :)
Av Evoline
8 juli 2018 00:44
Kapsellhotell brukar också vara indelad mellan kön, finns de med mixade.
Ifall du inte visste om det och vill bo i samma rum som de andra.
8 juli 2018 08:04
Tack för informationen "Evoline" :)

Jag börjar bli mer och mer lättad över att jag har bjudit med min far på min och sonens resan. Min son är vuxen men har högfungerande autism och det känns lite olustigt att lämna honom själv bland folk som han inte känner.

Jag har för en gång skull inte planerat resan själv utan köpt en paketresa där allt förutom mat ingår, märkligt att researrangören är tydliga med att man inte får ha tatuering på vissa ställen men inte ett ord om att kvinnor och män är separerade på bad och vissa boenden.

Glad att jag fick infallet igår att registrera mig och ställa lite frågor här på Reseguiden :)
8 juli 2018 22:16
25 papp för att ta bort en tatuering (kostar det säkert), men det måste ju varit en rätt risig tatuering om du vill lägga så mycket pengar på att ta bort den.

Hur som helst, jag och min fru var nyligen i Japan och bodde bland annat på ett hotell med oansen och besökte även en annan oansen. Det är sant att de inte tillåter tatueringar, men det är inte heller frågan om någon kroppsbesiktning. Min fru har en tatuering som är ca 6 x 12 cm på insidan av ena underarmen, samt två mindre tatueringar på benen, kanske 3x4 cm vardera. Hon täckte bara över dem med en vattenfast tejp som man kan köpa på Apoteket för några tior. Det var ingen som anmärkte på det.

Den här tejpen är skitbra. Hudfärgad och håller för bad. Förövrigt kanon mot skoskav. Finns i tre olika bredder, så köp den bredaste som är 5 cm bred. Det är den röda versionen, inte den gröna, som du ska köpa. https://www.apoteket.se/produkt/leukoplast-1-styck-ospecificerad-101064/
8 juli 2018 22:27 (redigerad)
För övrigt stämmer det vad du läst dig till kring japanska bad. Män och kvinnor badar i olika delar av badet, utan insyn mellan delarna. Man har inga badkläder, utan alla badar nakna. Man tar inte med sig någon handduk in i badavdelningen, förutom en liten handduk som är runt 40 x 40 cm eller, som man kan ha antingen för att täcka de privata delarna eller svalka ansiktet med. Det första man gör är att duscha och tvätta sig noggrant, med schampoo och tvål innan man gå i badet. Det görs traditionellt sittande på en liten pall i duschrummet. Sen badar man. Ibland finns det bastu i anslutning till baden. Oerhört avslappnat och gött! Ingen kunde bry sig mindre om att du är naken.

Det finns generellt ingen könsuppdelning för rummen, utan de är precis som vanliga hotell, om ni bor på ett ställe som är både hotell och bad.

Kan varmt rekommendera att gå till hotellets/badets restaurang och äta efter badet, om de har en sådan. Det går utmärkt att göra i hotellets/badets kimono och tofflor som man får låna. Det är förövrigt nästan helt omöjligt att hitta dålig mat i Japan. Maten varierar ständigt mellan "riktigt bra" och "fantastiskt", oavsett var man är.
8 juli 2018 22:48
Tack "Jensohlsson" för alla tips och idéer :)

Jag ska kolla upp den där tejpen. Tatueringen är en stor fin färgglad orkidé som jag gjorde när jag var 17år, den sitter så illa till att det är svårt att dölja den till vardags. En laserbehandling kostar 2600 kr per gång och jag behöver minst 10 behandlingar, mycket pengar men vill ha bort den så det är det värt .

Efter din beskrivning så längtar jag verkligen till nästa år då jag kan gå och äta i en kimono efter badet!
8 juli 2018 23:40 (redigerad)
Ja, det är bara att räkna ner dagarna till förmodligen ditt livs bästa resa (utan att veta något om dig och dina resor i övrigt). Det är ett otroligt trevligt land att besöka. Makalöst vänliga och hjälpsamma människor. Allt är rent, snyggt och fungerar. Tågen går på sekunden, det finns fräscha offentliga toaletter i princip på varenda tunnelbanestation (gratis så klart!), säkerhetskontrollen på flygplatsen är en dröm av vänlighet och effektivitet. Att flyga inrikes var en enda lång uppvisning i professionalism och effektivitet. Taxichaufförerna har kostym, skärmmössa och vita handskar när de kör. (Bilarna är inte gamla, de är nytillverkade, men modellen är från tidigt 90-tal. Varför byta ut något som fungerar?)

Några snabbtips:
Ingen dricks, någonsin. Det efterfrågas inte och är inte uppskattat. Service är en självklarhet och det ingår i priset.

Om ni besöker de stora sevärdheterna, överväg att vara där mycket tidigt på morgonen, för sen blir det vansinnigt mycket folk.

Det säljs rabatterade 3 och 7-dagarsbiljetter (tror jag det var) som gäller för båda tunnelbanesystemen i Tokyo. Köps via turistbyrån, finns på flygplatserna och på de stora tågstationerna. Ta med passet för att kunna köpa dem. 1-dagarsbiljetter går att köpa i vanliga automaterna på stationerna. Tokyos tunnelbana är förmodligen världens bästa. Rent, fräscht och snabbt.

Det är lägre nivå på engelskkunskaperna än på de flesta ställen i Europa. Vissa kan ingen engelska alls, vissa kan lite, ett fåtal pratar bra engelska. Men alla försöker hjälpa till så mycket de kan, så man löser det med att peka och le. Men ibland kan man ha användning av en översättnings-app i mobilen. Google Translate-appen (gratis) har en funktion där man kan aktivera kameran och sedan hålla över utländsk text som översätts i realtid. Det funkar långt ifrån 100%, men man förstår oftast så mycket som man behöver när man kör fast. T.ex. att något är kyckling eller liknande. Ladda hem den.

Det är bara kontanter som gäller på i princip alla ställen utom bättre restauranger, 7-Eleven och hotellen. Alla uttagsautomater tar inte utländska kort, men alla 7 Eleven-butiker har uttagsautomater som tar svenska kort. Även Family Mart och Lawson har uttagsautomater som funkar.

Missa inte att äta sushi på "rullbandsresturang". Faten kommer på ett band som går runt och man tar vad man vill och betalar när man är klar. Ramen är perfekt som lunch. Man köper rätterna via en automat i restaurangen och lämnar över biljetterna över disken. Billigt och väldigt gott!
9 juli 2018 21:36
Tack igen för alla tips "Jensohlsson"

Jag var på FN konferens en vecka i Tokyo 2013 men såg bara ett hotell i Shinjuku där vi sov, diskuterade och blev bjudna på neutral mat som ska passa alla nationer, vi var ca 70 representanter från hela världen. Det var bara en dag som var "värdlandetsdag" då vi fick lite sightseeing och japansk middag. Vi bodde vid Tokyo stadshus så vi fick möjligheten att åka upp och se den hissnande utsikten över staden. Det var då jag lovade min son att vi någon gång ska åka till Japan, för jag längtar efter att få uppleva allt detta som du beskriver :) Vissa ställen vill man uppleva på riktigt, en liten smakbit räcker inte!