Esta-behöver man skriva ut intygen?

11 dec. 2016 22:09
Visningar: 5777
Vi ska till Florida i jul och har fått godkänd Estaansökan. Men jag undrar om man behöver skriva ut dokumenten och har med sig vid passkontrollen?
11 dec. 2016 23:10
Citerat från Piaanette:
Vi ska till Florida i jul och har fått godkänd Estaansökan. Men jag undrar om man behöver skriva ut dokumenten och har med sig vid passkontrollen?
Nej men de rekommenderar att man gör det ändå, kanske är bra om deras datasystem skulle ligga nere eller liknande otroliga händelser.....
Av Birgere
11 dec. 2016 23:36
...skulle datorsystemet ligga nere så kommer inte ett enda plan få starta för att flyga till US.
Alla individer måste verifieras o godkännas innan take-off och då går det inte att komma o vifta med en papperslapp.
Skulle datorsystemet rasa innan man kommer fram till passkontrollen så stänger dom säker gränsen. Det enda dom vet är iaf att du har ett pass o godkänt ESTA annars hade du ju aldrig ens kommit med planet.
Det som står på dokumentet är:
"DHS RECOMMENDS YOU PRINT THIS SCREEN FOR YOUR RECORDS."
och om du dessutom gjort en gruppansökan står det:
"Please print or record your group details below. This information is required when you return to the Group page to check your status
or pay the application fees."
12 dec. 2016 00:15
Sen har vi haft någon som påstått att de krävts på en utskriven ESTA när de flugit från något land (som jag inte minns vilket det skulle vara) till USA, knappast aktuellt i detta fall men hursomhelst är det bättre att ta en utskrift än att låta bli, mest just för egen referens, som sagt finns inget krav på utskrift.

Så här står det i svar i "Vanliga frågor" https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Nej. DHS kan meddela resenärens ESTA-status till flygbolagen. Däremot rekommenderar DHS att resenären skriver ut svaret på ansökan om inresetillståndet och sparar för arkivering av numret på inresetillståndsansökan och för att ha en bekräftelse på sitt ESTA-status.

Enligt amerikanska regler krävs inte att en Visa Waiver Program (VWP)-resenär presenterar en utskrift av ESTA-tillståndssidan för att kunna resa. Det rekommenderas dock att du skriver ut en kopia och sparar för eget bruk. Om du har ansökt om ESTA och har glömt ditt ansökningsnummer kan du hämta fram det från ESTA-webbsidan genom att ange ansökarens namn, födelsedatum, passnummer och passutfärdande land.
Av Melicia
18 okt. 2018 13:50
Jag har printat ut det och undrar i om jag måste göra det igen för uppdaterat med gatuadressen vilket inte är med i utskriften
18 okt. 2018 13:52
Citerat från Melicia:
Jag har printat ut det och undrar i om jag måste göra det igen för uppdaterat med gatuadressen vilket inte är med i utskriften
Nej, det är väl samma nummer som tidigare....