Jorden runt Tips!!

29 juni 2014 12:09
Visningar: 906
hej!
Nu är det så här att jag och tjejen skall göra en jorden runt resa till vintern.
På närmare 3 månader och vill ha så mycket tips på både resmål som aktiviteter till att vara på sin vakt i vissa område!!
Vi har tänkt börja i kina (Peking) sedan vidare till Hong Kong för att fira nyår!
Hur är det egentligen i Hong Kong den 1 januari? någon som varit där?
Kom gärna med tips vart man bör befinna sig? någon bra restaurang med schyst utsikt?

Vi hade tänkt oss Cebu i filipinerna där vi tänkte stanna lite längre än en vecka? samma här tips på aktiviteter, boende osvosv farligt ställe vad bör man tänka på?

Vidare till Singapore där vi stannar i bara någon dag för att sedan åka vidare till Sydney och vidare till Nya Zeeland. Här tänkte vi kanske stanna närmare två veckor. blir det lagom? aktiviteter ? kommer landa i Auckland.

Sedan tänkte vi besöka Fiji men då det är mitt under februari så vet vi inte riktigt om vi äns skall åka ditt då det är regnsäsong? vad tycker ni? något annat resmål som har bra dykning fina stränder osv?

Hawaii blir det härnäst där vi landar i Honolulu och sedan har en vecka på oss att hitta på lite saker. kom också gärna med tips det är kanske för lite tid att vara på Hawaii? vad gör man här, bra dykvatten?

San Fransisco där vi hyr en bil åker upp till Lake Tahoe åker skidor sedan tillbaka till San Fransisco för att ta oss till Montego Bay i Jamaica.

Här kommer vi också ha en vecka. men hur är det egentligen i Montego Bay?
farligt? var bör man bo vad bör man tänka på?

Efter Jamaica kommer vi ta oss till New york för att sedan åka hem därifrån!

Det är inget som säger att vi tvunget skall göra denna rutten så kom gärna med så många förslag som möjligt! finns endel billiga resmål från Singapore som man kanske skulle tagit ? Vietnamn Kambodja maldiverna finns även relativt billiga flygg till här ifrån.

Som ni ser så är det kanske inte så professionella frågor och jag vet att man kan googla det mesta och det har jag också gjort endel men skulle vara skönt att få höra ett svar från någon man frågar.. så nu frågar jag er!
Av Bibby
30 juni 2014 10:50
I HKG tycker jag att ni ska vara på Kowloonsidan på nyår. Bäst utsikt har ni från ICC men då krävs det nog att ni bokar tidigt.
Kanske inte är möjligt men om ni kunde åka nån månad senare så hade ni kunnat uppleva det kinesiska nyåret i Beijing, det är en upplevelse utöver det vanliga, och bra mycket häftigare än vårt nyår.

Sen så hade jag hoppat över SIN då det är bra mycket tråkigare än HKG, åk då hellre till Kambodja och/eller Vietnam.
Av Bibby
3 juli 2014 00:21
Citerat från Emh87:
Denna tråd är ju ganska "bred och stor".

Vad är er budget? Ni ska inte rikta in er på en världsdel istället? Asien, Afrika, Nordamerika, Sydamerika?
Varför då?
Det är väl häftigt med en jorden runt resa, det skulle jag vilja göra nån gång. Alla vill väl inte harva omkring en en världsdel åt gången.

Sen är det väl upp till var och en om man kan/vill svara på nåt av de resmål som de nämnt.

@Jonathanwolf
Jo, skrev det i en annan linkande tråd, kolla alliansernas hemsidor, där har de tips på jorden runt resor.
Av Emh87
3 juli 2014 11:32
Men tagga ner.

Givetvis är det häftigt. Jag tycker bara, på informationen Jonathanwolf ger, att det verkar lite mycket fläng samt en stor peng. Därav undrade jag budget etc.
Av Birgere
3 juli 2014 14:43
Firas det västerländska nyåret överhuvudtaget i HK?
19/2 är ju nyårsdagen i Kina 2015.
Av Bibby
3 juli 2014 15:07
Citerat från Birgere:
Firas det västerländska nyåret överhuvudtaget i HK?
19/2 är ju nyårsdagen i Kina 2015.
Ja, det gör det, även julen faktiskt. Är ju trots allt en gammal brittisk koloni.

Det firas även i de större städerna i Mainland China, men jag misstänker att de inte riktigt förstår vad de firar ;)
Av Birgere
3 juli 2014 15:22
Citerat från Bibby:
Citerat från Birgere:
Firas det västerländska nyåret överhuvudtaget i HK?
19/2 är ju nyårsdagen i Kina 2015.
Ja, det gör det, även julen faktiskt. Är ju trots allt en gammal brittisk koloni.

Det firas även i de större städerna i Mainland China, men jag misstänker att de inte riktigt förstår vad de firar ;)
Verkar stämma :-)
http://www.hong-kong-traveller.com/hong-kong-new-year.html#.U7VYqVaWLM0
7 juli 2014 17:42
Citerat från Bibby:
I HKG tycker jag att ni ska vara på Kowloonsidan på nyår. Bäst utsikt har ni från ICC men då krävs det nog att ni bokar tidigt.
Kanske inte är möjligt men om ni kunde åka nån månad senare så hade ni kunnat uppleva det kinesiska nyåret i Beijing, det är en upplevelse utöver det vanliga, och bra mycket häftigare än vårt nyår.

Sen så hade jag hoppat över SIN då det är bra mycket tråkigare än HKG, åk då hellre till Kambodja och/eller Vietnam.
Tack för tipsen du vet möjligtvis inte hur man bokar ngt på ICC? vi valde att resa via SIN på grund utav att det är en bra utgångspunkt för billiga flyg, skall enbart vara där i två dagar.
7 juli 2014 17:50
Citerat från Emh87:
Men tagga ner.

Givetvis är det häftigt. Jag tycker bara, på informationen Jonathanwolf ger, att det verkar lite mycket fläng samt en stor peng. Därav undrade jag budget etc.
Ja jo det kanske blir billigare att stanna i en världsdel men det kostar att ta sig runt där med ska ja meddela, flygen är inte så dyra 20 000kr för alla flygen har jag hittat (enkelbiljetter).
Den största anledningen är väl att man får se väldigt mycket olika saker, oftast om man stannar i samma världsdel blir det oftast samma (väder,folk,evenemang) om du förstår mig.

men det du menar är att det är för kort tid på ställena?

budgeten kommer väll ligga på runt 1000kr per dag med boende.. låter det rimligt? flygbiljetterna är ju såklart inte med räknat i dem pengarna.!
7 juli 2014 17:54
Citerat från Bibby:
Citerat från Emh87:
Denna tråd är ju ganska "bred och stor".

Vad är er budget? Ni ska inte rikta in er på en världsdel istället? Asien, Afrika, Nordamerika, Sydamerika?
Varför då?
Det är väl häftigt med en jorden runt resa, det skulle jag vilja göra nån gång. Alla vill väl inte harva omkring en en världsdel åt gången.

Sen är det väl upp till var och en om man kan/vill svara på nåt av de resmål som de nämnt.

@Jonathanwolf
Jo, skrev det i en annan linkande tråd, kolla alliansernas hemsidor, där har de tips på jorden runt resor.
ah tack så mycket skall genast kolla upp det!! du har inga andra tips? du har inte varit på någon av destinationerna? förklara gärna lite hur det är då ! :D
Av Emh87
7 juli 2014 19:09
Tjena,

Jag har svårt att uppfatta hur långt man kommer på 1000 kr i t ex LA, Hawaii, Jamaica etc. Men i Asien är det ju lugnt.

Av de ställen du nämner har jag besökt NYC, Singapore och Cebu. Till Cebu kommer man enkelt och som du säger är Singapore en bra utgångspunkt med många flyg.

Singapore tror jag 2 dagar blir utmärkt. Rätt mysig stad men två dagar räcker nog bra. Hinner med turistattraktionerna. Jag gillade Singapore, tyckte den staden var mysig.

I Cebu kommer man enkelt med t ex cebupacific och vi var i sydvästra delen som heter Moalboal och bodde på ett dykresort. Det var jättemysigt. Skulle säga 4 nätter där. Allt är ju givetvis beroende på vad man ska göra och vilka planer man har till annat. Många åker ju norr till Malapascua. Det kan säkert vara finare men troligtvis lite mäckigare att ta sig dit. I både Singapore och Filippinerna kan du komma undan billigt samt flyga billigt.

Från Singapore, som vi har sagt tidigare, kan man flyga nästan vart som. Här är man ju också hyfsat "nära" Sidney som du nämner. Senare i tråden nämner du också Maldiverna som inte är nära t ex Kambodja (nära = allt är relativt givetvis) men om du åker från t ex Singapore - Sidney och senare ska till Hawaii så är det ju en del flygande/backtracking med Maldiverna. Som också är dyrt.

Vad jag menar med trådens "bredd" är att det brukar ofta inte bli bra när man frågar om en stor rutt och rekommenderade restauranger i samma tråd. Det blir lite spridda skurar.

Om jag vore du skulle jag LÄTT (som många här inne inte gillar) dra inom KILROY, ta ett samtal med en resebokare där och bolla lite idéer. Dom är duktiga och kan säkert få in er på ett bra spår. Det är billigt också och dom fixar det mesta. Om du inte har Kilroy i din stad så finns ju andra liknande tjänster.

Hör gärna av dig om du har frågor.
7 juli 2014 21:10
Citerat från Emh87:
Tjena,

Jag har svårt att uppfatta hur långt man kommer på 1000 kr i t ex LA, Hawaii, Jamaica etc. Men i Asien är det ju lugnt.

Av de ställen du nämner har jag besökt NYC, Singapore och Cebu. Till Cebu kommer man enkelt och som du säger är Singapore en bra utgångspunkt med många flyg.

Singapore tror jag 2 dagar blir utmärkt. Rätt mysig stad men två dagar räcker nog bra. Hinner med turistattraktionerna. Jag gillade Singapore, tyckte den staden var mysig.

I Cebu kommer man enkelt med t ex cebupacific och vi var i sydvästra delen som heter Moalboal och bodde på ett dykresort. Det var jättemysigt. Skulle säga 4 nätter där. Allt är ju givetvis beroende på vad man ska göra och vilka planer man har till annat. Många åker ju norr till Malapascua. Det kan säkert vara finare men troligtvis lite mäckigare att ta sig dit. I både Singapore och Filippinerna kan du komma undan billigt samt flyga billigt.

Från Singapore, som vi har sagt tidigare, kan man flyga nästan vart som. Här är man ju också hyfsat "nära" Sidney som du nämner. Senare i tråden nämner du också Maldiverna som inte är nära t ex Kambodja (nära = allt är relativt givetvis) men om du åker från t ex Singapore - Sidney och senare ska till Hawaii så är det ju en del flygande/backtracking med Maldiverna. Som också är dyrt.

Vad jag menar med trådens "bredd" är att det brukar ofta inte bli bra när man frågar om en stor rutt och rekommenderade restauranger i samma tråd. Det blir lite spridda skurar.

Om jag vore du skulle jag LÄTT (som många här inne inte gillar) dra inom KILROY, ta ett samtal med en resebokare där och bolla lite idéer. Dom är duktiga och kan säkert få in er på ett bra spår. Det är billigt också och dom fixar det mesta. Om du inte har Kilroy i din stad så finns ju andra liknande tjänster.

Hör gärna av dig om du har frågor.
Tack för ytterligare svar!

Ja vi tänkte väll att det jämnar ut sig man kanske inte spenderar riktigt 1000kr i Asien om dagen.,
Vi tänkte att vi kanske skulle ändra från Cebu till Palawan det kostar inte mycket mer och det känns som det passar oss bättre! ingen ö du har besökt?

vi funderar också på om man kanske skulle hoppa över Fiji helt ?? eller? verkar inte vara någon som åker dit i feb..
Kanske ta och stanna lite längre på dem andra destinationerna eller ta och besöka Vietnamn?

Någon som har bra tips på Vietnam?
Av Bibby
7 juli 2014 22:05
Citerat från Jonathanwolf:
Citerat från Bibby:
I HKG tycker jag att ni ska vara på Kowloonsidan på nyår. Bäst utsikt har ni från ICC men då krävs det nog att ni bokar tidigt.
Kanske inte är möjligt men om ni kunde åka nån månad senare så hade ni kunnat uppleva det kinesiska nyåret i Beijing, det är en upplevelse utöver det vanliga, och bra mycket häftigare än vårt nyår.

Sen så hade jag hoppat över SIN då det är bra mycket tråkigare än HKG, åk då hellre till Kambodja och/eller Vietnam.
Tack för tipsen du vet möjligtvis inte hur man bokar ngt på ICC? vi valde att resa via SIN på grund utav att det är en bra utgångspunkt för billiga flyg, skall enbart vara där i två dagar.
Nej, men kolla deras hemsida. Finns en utsiktsplats och sen Ritz-Carlton som jag känner till.

OK, då förstår jag SIN.
Av Emh87
7 juli 2014 22:39
Ingen fara.

Jag tror Palawan kan passar er. Cebupacific flyger dit också. Ta er norr ut till El Nido, det ska vara finfint. Skulle jag till Filippinerna igen skulle jag besökt Palawan, El Nido. Ni landar på Puerto Princesa.

Jag vet som sagt inte er reskassa etc. men Fiji kan kännas lite extremt att pressa in, med tanke på att du även nämner andra dyra länder och platser.

Planerar på Vietnam nästa vinter/vår och funderar på då Ho Chi Minh City och Puh Quoc.

Men tro mig, prata med Kilroy face to face, eller liknande arrangör.
10 juli 2014 18:10
Citerat från Emh87:
Ingen fara.

Jag tror Palawan kan passar er. Cebupacific flyger dit också. Ta er norr ut till El Nido, det ska vara finfint. Skulle jag till Filippinerna igen skulle jag besökt Palawan, El Nido. Ni landar på Puerto Princesa.

Jag vet som sagt inte er reskassa etc. men Fiji kan kännas lite extremt att pressa in, med tanke på att du även nämner andra dyra länder och platser.

Planerar på Vietnam nästa vinter/vår och funderar på då Ho Chi Minh City och Puh Quoc.

Men tro mig, prata med Kilroy face to face, eller liknande arrangör.
Hej igen tack för mer info!!
Du vet inte hur lång tid man bör vara på Palawan för att ta sig upp till EL Nido och ner igen?
aa men vet du om det är bra väder på Fiji ? det är ju regnsäsong men det kan ju vara skurar och fint emellan har liksom ingen aning hur det är där..

Vi räknar med 1 000kr om dagen i genomsnitt. sedan flyg på det.
10 juli 2014 18:11
Citerat från Bibby:
Citerat från Jonathanwolf:
Citerat från Bibby:
I HKG tycker jag att ni ska vara på Kowloonsidan på nyår. Bäst utsikt har ni från ICC men då krävs det nog att ni bokar tidigt.
Kanske inte är möjligt men om ni kunde åka nån månad senare så hade ni kunnat uppleva det kinesiska nyåret i Beijing, det är en upplevelse utöver det vanliga, och bra mycket häftigare än vårt nyår.

Sen så hade jag hoppat över SIN då det är bra mycket tråkigare än HKG, åk då hellre till Kambodja och/eller Vietnam.
Tack för tipsen du vet möjligtvis inte hur man bokar ngt på ICC? vi valde att resa via SIN på grund utav att det är en bra utgångspunkt för billiga flyg, skall enbart vara där i två dagar.
Nej, men kolla deras hemsida. Finns en utsiktsplats och sen Ritz-Carlton som jag känner till.

OK, då förstår jag SIN.
aa okej tack så mycket du vet inte vad hemsidan heter? hittar inte den .:s
Av Bibby
10 juli 2014 22:34
Citerat från Jonathanwolf:
Citerat från Bibby:
Citerat från Jonathanwolf:
Citerat från Bibby:
I HKG tycker jag att ni ska vara på Kowloonsidan på nyår. Bäst utsikt har ni från ICC men då krävs det nog att ni bokar tidigt.
Kanske inte är möjligt men om ni kunde åka nån månad senare så hade ni kunnat uppleva det kinesiska nyåret i Beijing, det är en upplevelse utöver det vanliga, och bra mycket häftigare än vårt nyår.

Sen så hade jag hoppat över SIN då det är bra mycket tråkigare än HKG, åk då hellre till Kambodja och/eller Vietnam.
Tack för tipsen du vet möjligtvis inte hur man bokar ngt på ICC? vi valde att resa via SIN på grund utav att det är en bra utgångspunkt för billiga flyg, skall enbart vara där i två dagar.
Nej, men kolla deras hemsida. Finns en utsiktsplats och sen Ritz-Carlton som jag känner till.

OK, då förstår jag SIN.
aa okej tack så mycket du vet inte vad hemsidan heter? hittar inte den .:s
Här är några:

http://www.ritzcarlton.com/en/Properties/HongKong/Default.htm

http://www.sky100.com.hk/en/

http://www.shkp-icc.com/website/Main.do

Google är din bäste vän på nätet ;)
Av Emh87
10 juli 2014 22:53
Hej igen tack för mer info!!
Du vet inte hur lång tid man bör vara på Palawan för att ta sig upp till EL Nido och ner igen?
aa men vet du om det är bra väder på Fiji ? det är ju regnsäsong men det kan ju vara skurar och fint emellan har liksom ingen aning hur det är där..

Vi räknar med 1 000kr om dagen i genomsnitt. sedan flyg på det.
Ingen fara.
Det är en bit och jag upplevde många dåliga vägar i Filippinerna. Det kan säkert 5 timmar. Men troligtvis finns det arrangerade resor osv. då El Nido är hyfsat etablerat turistområde.

Jag vet i princip inget om Fiji.

Har du kontaktat en reseguide än?
13 juli 2014 22:12
Citerat från Emh87:
Hej igen tack för mer info!!
Du vet inte hur lång tid man bör vara på Palawan för att ta sig upp till EL Nido och ner igen?
aa men vet du om det är bra väder på Fiji ? det är ju regnsäsong men det kan ju vara skurar och fint emellan har liksom ingen aning hur det är där..

Vi räknar med 1 000kr om dagen i genomsnitt. sedan flyg på det.
Ingen fara.
Det är en bit och jag upplevde många dåliga vägar i Filippinerna. Det kan säkert 5 timmar. Men troligtvis finns det arrangerade resor osv. då El Nido är hyfsat etablerat turistområde.

Jag vet i princip inget om Fiji.

Har du kontaktat en reseguide än?
hej igen och tack!

Tror du det bara tar 5 timmar? :o tar man sig direkt från Baranga med båt då eller?
har kontaktat någon på Kilroy men tycker dem är väldigt dåliga på respons :/ har ett annat företag som har hjälpt mig innan goxplore ligger i hbg där jag bor så tänkte åka in och prata med dem ngn dag..

Vi funderar på att ta vietnamn då det är billigare än dem andra destinationerna vi har ju ändå ganska dyra destenationer som du nämner..
Av Emh87
14 juli 2014 20:40
Jag hade gissat på 5 timmar. Går säkert bussar/taxi och annat. Ni kanske tom kan boka ett hotell som erbjuder pick-up från flygplatsen.

Det har kanske dålig respons pga. semestertider. Försök boka ett möte.

Varför Vietnam då? Låt höra hur ni tänker.
Av Hawaii
14 juli 2014 20:53
Jag har varit på Fiji i februari men det var många år sedan. Skapligt väder. Om det regnade har det bara varit mycket korta skurar för jag kommer bara ihåg dagar som var mycket behagliga.

1000 kr/dygn kan bli knepigt i Hawaii, speciellt i Honolulu/Waikiki om du vill ha ett relativt skapligt hotell. Du kan klara dig utan hyrbil på Oahu eftersom "The Bus" i princip går överallt ($2.50 per resa), men det kan ta sin lilla tid att ta sig upp till North Shore t.ex.
22 juli 2014 20:49
Citerat från Emh87:
Jag hade gissat på 5 timmar. Går säkert bussar/taxi och annat. Ni kanske tom kan boka ett hotell som erbjuder pick-up från flygplatsen.

Det har kanske dålig respons pga. semestertider. Försök boka ett möte.

Varför Vietnam då? Låt höra hur ni tänker.
Ja det har jag inte tänkt på! skall kolla upp några hotell och kontakta dem..

Jo tänkte mest att vi har endel dyra destinationer samt att jag har hört att det är många som säger att det är väldigt bra destination?: vad tycker du?
22 juli 2014 20:53
Citerat från Hawaii:
Jag har varit på Fiji i februari men det var många år sedan. Skapligt väder. Om det regnade har det bara varit mycket korta skurar för jag kommer bara ihåg dagar som var mycket behagliga.

1000 kr/dygn kan bli knepigt i Hawaii, speciellt i Honolulu/Waikiki om du vill ha ett relativt skapligt hotell. Du kan klara dig utan hyrbil på Oahu eftersom "The Bus" i princip går överallt ($2.50 per resa), men det kan ta sin lilla tid att ta sig upp till North Shore t.ex.
Aah tusen tack!

Ja vi tänkte väl att det blir ett genomsnitt med 1000kr. får hoppas att det blir billigare i Filippinerna än 1000kr dag..

Någon som har ett ungefär man spenderar per dag i Filippinerna (Palawan)...
Av Emh87
23 juli 2014 09:01
Jo men Vietnam blir säkert billigt och ändå bra. Jag är som sagt också sugen på det, men aldrig varit där.

Filippinerna är billigt. Ungefär som Thailand skulle jag säga, på nästan allt. Utflykter, mat, boende. Om det inte finns en lokal marknad där priserna skiljer, men det tror jag inte. Boracay var ju dyrare än Cebu men Boracay är ju Filippinernas enda extrem-turist-ställe, därav priserna.
27 juli 2014 22:26
Citerat från Emh87:
Jo men Vietnam blir säkert billigt och ändå bra. Jag är som sagt också sugen på det, men aldrig varit där.

Filippinerna är billigt. Ungefär som Thailand skulle jag säga, på nästan allt. Utflykter, mat, boende. Om det inte finns en lokal marknad där priserna skiljer, men det tror jag inte. Boracay var ju dyrare än Cebu men Boracay är ju Filippinernas enda extrem-turist-ställe, därav priserna.
Aha okej, men du har ingen destination som du har lagt extra märke till i vietnamn ?

du vet inte hur det är i Palawan? hotellen verkar vara gnaksa dyra ca 500kr natten för ett 4stjärningt?
Av Emh87
10 aug. 2014 11:06
Hej,

Nej, jag vill besöka Ho Chi Minh City och Phu Quoc typ.

Jag vet inte mycket om Palawan, men 500 kr natten för 4-stjärnigt låter väl inte så farligt? På en jorden runt resa hade jag kanske iofs inte siktat på 4-stjärnigt :)

Lycka till!
17 aug. 2014 07:21
Hej!
Det låter som en fantastisk resa! Kom precis hem från Hong Kong som är en riktigt häftig stad. Vi var på en restaurang som heter Aqua (aqua.com.hk), på Aqua Roma delen av restaurangen. Det var nog det godaste jag ätit (tog kolgrillad black cod) och bättre utsikt går knappast att få. Se till att boka i god tid så ni får ett bord vid fönstret! Hade även en lång mellanlandning i Singapore så åkte in över kvällen bara, tyckte mycket om staden och hade gärna åkt tillbaka. Av de övriga stoppen har jag varit i Peking, New York och San Francisco och älskade alla dessa väldigt olika städer!
21 aug. 2014 11:00
Hej Jonatan!
Vilken härlig resa ni har framför er!
Vi gjorde en liknande resa för några år sen. Jorden-runt-billjätt på 3 månader. Vår rutt var L.A - Fiji (1v) - NZ (norr-ön 1v) - Australien (3v) - Bali (2v) - Singapore - Malaysia -Thailand (tog oss på egen hand, 6 v) .
I efterhand hade vi vald längre tid på Fiji och NZ. Vi var på Fiji i början på januari. Visst kom det några skurar men väldigt varm och fuktigt. Personligen hade jag nog skippat Taho (slippa packa skidkläder, man vill ju ha så lätt packning som möjligt.?!) och ett ställe till, ev Hawaii. Visserligen ganska dyrt på Fiji men går att hitta hyfsat billigt backpacker ställen. NZ och Australien är oxå lite dyrare. Håller själv på att planera nästa "jorden-runt" resa, men den här gången till nya länder och med barn! :)
12 sep. 2016 11:15
Citerat från Jonathanwolf:
Citerat från Emh87:
Tjena,

Jag har svårt att uppfatta hur långt man kommer på 1000 kr i t ex LA, Hawaii, Jamaica etc. Men i Asien är det ju lugnt.

Av de ställen du nämner har jag besökt NYC, Singapore och Cebu. Till Cebu kommer man enkelt och som du säger är Singapore en bra utgångspunkt med många flyg.

Singapore tror jag 2 dagar blir utmärkt. Rätt mysig stad men två dagar räcker nog bra. Hinner med turistattraktionerna. Jag gillade Singapore, tyckte den staden var mysig.

I Cebu kommer man enkelt med t ex cebupacific och vi var i sydvästra delen som heter Moalboal och bodde på ett dykresort. Det var jättemysigt. Skulle säga 4 nätter där. Allt är ju givetvis beroende på vad man ska göra och vilka planer man har till annat. Många åker ju norr till Malapascua. Det kan säkert vara finare men troligtvis lite mäckigare att ta sig dit. I både Singapore och Filippinerna kan du komma undan billigt samt flyga billigt.

Från Singapore, som vi har sagt tidigare, kan man flyga nästan vart som. Här är man ju också hyfsat "nära" Sidney som du nämner. Senare i tråden nämner du också Maldiverna som inte är nära t ex Kambodja (nära = allt är relativt givetvis) men om du åker från t ex Singapore - Sidney och senare ska till Hawaii så är det ju en del flygande/backtracking med Maldiverna. Som också är dyrt.

Vad jag menar med trådens "bredd" är att det brukar ofta inte bli bra när man frågar om en stor rutt och rekommenderade restauranger i samma tråd. Det blir lite spridda skurar.

Om jag vore du skulle jag LÄTT (som många här inne inte gillar) dra inom KILROY, ta ett samtal med en resebokare där och bolla lite idéer. Dom är duktiga och kan säkert få in er på ett bra spår. Det är billigt också och dom fixar det mesta. Om du inte har Kilroy i din stad så finns ju andra liknande tjänster.

Hör gärna av dig om du har frågor.
Visa mer
Tack för ytterligare svar!

Ja vi tänkte väll att det jämnar ut sig man kanske inte spenderar riktigt 1000kr i Asien om dagen.,
Vi tänkte att vi kanske skulle ändra från Cebu till Palawan det kostar inte mycket mer och det känns som det passar oss bättre! ingen ö du har besökt?

vi funderar också på om man kanske skulle hoppa över Fiji helt ?? eller? verkar inte vara någon som åker dit i feb..
Kanske ta och stanna lite längre på dem andra destinationerna eller ta och besöka Vietnamn?

Någon som har bra tips på Vietnam?
df