Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 2 Januari 2024 - La Paz

Dags att dra vidare!

Jodå, jag höll mig uppe över tolvslaget och firade detta utanför katedralen som ligger inom bekvämt gångavstånd. Som traditionen här påbjuder så hade jag med mig tolv vindruvor, en för varje nedräkning. Av någon anledning som jag inte förstått så börjar man nedräkningen från 12. Knallade iväg till en pub därefter så jag kom hem vid ett-tiden.

Nyårsdagen var lugn och sävlig. Lite mat och dryck gick i och jag hittade ett svenskt café för lite kaffe med tilltugg.

Idag tog jag mig med lokalbuss ned till Valle De La Luna. Det är ett stort område med ganska porös sandsten så när det regnar så spolas det undan material med tiden och platsen har genom årtusenden förvandlats till en labyrint av sandstenskoner med djupa dalar mellan dessa. Finns även ett ställe där vattnet gröpat ur ett hål rakt ned i underjorden så man inte ser någon botten. Det sägs att Neil Armstrong någon gång var och spelade på La Paz golfbana som ligger i närheten och när han fick se platsen så utbrast han att det såg ut som på månen. Sanningshalten i detta har jag ingen aning om, men namnet på platsen är i alla fall Måndalen.

I kväll sätter jag mig på en nattbuss för att dra ned till Uyuni i de södra delarna av Bolivia. Där jag ska jag ut på en tredagars tur i den vidsträckta saltöken som ligger där och förhoppningsvis blir det en bra tur. Vet inte hur det ser ut med Wifi där vi övernattar så vi kanske inte hörs på några dagar?

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Riktigt mysigt ställe var det.
Postat 2024-01-03 03:45  Anmäl
Marita59 säger:
Svenskt cafe, det var lite otippat:) hoppas det blir en bra tur i saltöken
Postat 2024-01-03 00:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
4 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
6 veckor sedan
Sista rycket!
6 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
7 veckor sedan
Stillheten.
8 veckor sedan